söndag 11 maj 2014

Torsdagens träning

I Torsdags så var det dags för träning för Mona igen. Idag så var det Rutan som vi hade som huvudmoment, vi pratade lite om hur den skulle se ut för att vara bra och vilka olika sätt det finns att lära in den på. Jag har ju tänkt att jag ska lära in den med target, det känns som om det kommer att funka bra plus att jag tycker att det är ett roligt sätt att lära in det på. Funkar inte detta så kommer vi ju absolut att tänka om men än så länge så känns det riktigt bra.
Rejza är ganska så säker på sin target nu så jag kunde utöka avståndet en bra bit, märkte att det var lättare för henne att snabbt hitta tillbaka till targeten efter en godisbelöning men lite svårare efter en lekbelöning då hon antagligen blev så inne i leken så att hon lite glömde vad hon höll på med.
Vi skulle också göra en kedja, Rejza kan ju inte jätte mycket så min kedje så ut så här: Ligg transport till pallen gå upp på pallen, börja på transport godisbelöning, ligg transport till tasstarget börja på transport lekbelöning
Jag gjorde kedjan två gånger, första gången så hade jag värmt upp ganska så mycket och då gick kedjan jätte bra, nästa gång hade jag inte värmt upp lika mycket utan bara lite följsamhet och då gick det inte lika bra så note to myself att det är skillnad beroende på uppvärmning.
Rejza är verkligen jätte duktig däremot så måste jag tänka lite extra på vissa saker t ex

  • Inte ha godis i handen på uppvärmningen hela tiden
  • Väljer man bort träningen om det så bara är för en snabb lukt så ska det märkas

Om det är så att hon tappar lite och börjar lukta på något så måste jag tänka på att det ska märkas, tanken är att gör hon så här så kommer "straffet" bli att vi avbryter träningen för en liten stund så ser vi vad det har för effekt. När det gäller sådana här saker så är det så mycket värt att ha bra träningskompisar som påpekar sådana här saker som man knappt tänker på själv.

Glasgow fick också köra lite rutan och än är väldigt duktig på att hitta rutan och veta vart han ska, det han har svårt för är om det är något som stör i närheten, typ som andra koner eller egentligen vad som helst som ligger på marken. Så när det gäller hans träning så är det ju helt klart överträning som gäller och att verkligen förstärka upp när han går rakt till rutan och väljer bort det andra som stör. Störningar är ju det som vi har svårt för lite överlag så detta var ju inte direkt en nyhet som kom fram idag men det är alltid bra att bli påmind om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar