måndag 21 april 2014

Mini Träningsläger

I helgen så hade jag, Anna, Pernilla och Rosita bokat in att vi skulle åka till Mantorp och träna för Heléne Lindström. Vi åkte upp på Fredag eftermiddag, tränade på Lördag och åkte hem på Söndag förmiddag.
När vi kom upp på Fredagen så grillade vi drack lite vin och pratade massa hund, jätte trevligt:)
Upp tidigt på Lördagen för att göra oss redo för en hel dag i lydnadens tecken, tyvärr hade jag dragit på mej en nackspärr under natten men det var bara att göra det bästa av situationen. Vi började träningen med att prata lite om oss själva och hur våra hundar var, efter det så delade vi upp tiden så att vi körde en och en i 15 min.
Jag är hel nöjd med min lilla Rejza, trots att vi hade sovit borta tillsammans med andra hundar så höll hon ihop nästan hela dagen, det var bara det sista passet som hon var ganska så trött (vilket vi alla var).
Vi tittade lite på hur jag brukade värma upp och hur jag kunde utveckla det, jag brukar ju börja träningen med att hon får bjuda på lite beteenden och klickar det, Heléne tyckte att jag också skulle lägga in lite följsamhet i det och belöna att hon var med mej det kommer jag absolut att ta till mej. Nästa pass så var det dags för lite targetkoll, Rejza har ju ganska så bra koll på att hon ska leta upp targeten och vad det går ut på så vi testade på att lägga ut den och att hon skulle springa ut från mej och fram till den (det är ju så det kommer att se ut både i rutan och till kon skick) detta var hon också med på.
Tredje passet så körde vi att en leksak lades ut och hon skulle springa ut och ta den och sedan direkt vända om mot mej och springa mot den leksaken som jag erbjöd, detta tyckte Rejza var lite konstigt i början och hon hade lite svårt att släppa den hon hade i munnen fast hon ville börja leka med den jag hade, söt hunden:) Detta är meningen att man sedan har användning för i apporteringen att hon snabbt ska plocka upp den och vända direkt in till mej. Heléne visade hur det skulle se ut  med sin Tarzan och jädrar i mej vad snabbt och snyggt det var:)
Sedan tittade vi lite på Rejzas ställande som så småningom ska bli ställande under gång, dessa gjorde hon jätte fint, Heléne påminde mej om att jag ibland ska belöna hennes följsamhet också inte bara ställande.
Jag tror att vi alla var jätte nöjda med träningen och Heléne var verkligen positiv, inspirerande och kom med många bra input. En bra sak som hon kom med var att vi skulle utgå från den hunden vi har och sej själv och inte från alla andra runt omkring, väldigt smart:)

Tack Anna, Pernilla och Rosita för trevligt sällskap!!














2 kommentarer:

  1. Ett sant nöje att träffa er alla glada brudar och positivt tränade hundar! Ska bli roligt att följa er. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt kul att träffa dej också och vi är så nöjda med dagen:)

      Radera