tisdag 6 maj 2014

Valpträning

Igår så var det dags för valpkurs igen, idag så stod det pall och plankaträning på schemat. Pallen har vi ju gjort en del innan så det är Rejza ganska så säker på men planka har vi aldrig testat på innan. Eftersom vi har gjort pallen innan så gick det väldigt snabbt för henne att fatta vad det här med plankan gick ut på, men oj vad tydligt det syntes att hon bara har flyttat på bakbenen åt höger för åt det hållet så gick det jätte fint direkt däremot åt vänster var hon helt stel i kroppen och var inte riktigt med på noterna, vilket inte var så konstigt eftersom hon aldrig gjort det innan men åt höger är ju samma som på pallen. Men efter lite klickande så fick hon till lite rörelse åt det hållet inte lika snyggt men snart så.
Vi gjorde också lite pallrörelse utan pall vid sidan här kom hon lite långt bak och det var ganska tydligt att hon följde min hand så vi gjorde lite övningar där jag belönade att hon inte hade kontakt med min hand utan med mej. Tänk vad snabbt dom lär sej var belöningen kommer ifrån.
Vi gick igenom lite vad man ska tänka på i fria följet och vad reglerna säger, hur noga ska man vara?? Vad har man för mål med sitt fria följ?? Det är ju faktiskt väldigt bra att redan från början ha en målbild hur man vill att det ska se ut och framför allt vilka positioner och beteende som ska leda till belöning. Vi pratade också om lika olika sätt att lära in fria följet på, jag har ju belönat Rejza när hon kommer in till min vänstra sida när vi är ute så att hon ska lära sej att det lönar sej att vara på den sidan. Det är alltid kul att höra om andras tankar och ideér sedan kan man ju plocka lite olika ideér och testa sej fram och det är ju alltid bra att förklara för hunden på lite olika sätt för då borde den ju bli ännu säkrare på sin sak:)

Idag så var det dags för valpträning hemma hos Mona. Eftersom vi hade sett problemet att hon följde min hand igår så började vi med att fortsätta att träna på det och redan idag så var det mycket bättre så bara jag skärper till mej och tänker på att belöna lite olika och hålla bort handen så kommer detta snart vara borta.
Vi testade också på lite inkallning där Mona höll i henne och jag ropade på henne vilket inte var något problem som helst:) Till sista så testade vi på lite ställande när jag backade och här gäller det att jag hittar ett bra lagom tempo, för går jag för sakta så sätter hon sej (bra att veta sen när vi ska lära in sättande under gång:) och går jag för snabbt så följer hon bara efter men går jag lite mittemellan så stannar hon jätte fint, så note to my self.

Rejza är ju 5 månader nu och börjar upptäcka att det finns en värd runt omkring, ända sen hon var en liten valp och jag hämtade henne har det gått jätte fint att träna henne och hon har varit super duktig så idag när hon fick spelet och sprang runt som en galning tyckte Mona att det var kul att se att hon faktiskt var en riktig valp:) Min älskade söta lilla stjärnvalp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar